Absintbereiding

Re: Proefavond! Wie wil en wanneer?

s0lar (03/15/06 om 15:36:50):

Ik wil gerust komen, ik kan wat aangekochte absint meenemen maar ik destilleer zelf niets. Ik ben een Belg maar als het tijdens een avond of dag is waarbij het voor mij enigzins mogelijk is langs te komen, zal ik dat zeker doen.

 

F@TM@N (03/15/06 om 19:35:36):

lijkt me vreselijk gezellig..

ik hoop dat het in m`n zeer drukke agenda past

en dat ik voor die tijd iets heel jongs mee kan nemen ..

want ik heb alles wat ik tot op heden gemaakt heb heerlijk opgedronken

dus hoe fatman 69 na twee maanden rijpen smaakt ik ben benieuwd   ;) ;)


 

Helfrich (03/16/06 om 11:22:06):

Voorlopig heb ik ook geen eigen distillaat in te brengen. Ik maak kleine hoeveelheden en wat ik zelf niet heb opgezopen is deze week samen met wat "commerciële" Verte verzonden naar de experts.

 

s0lar (03/16/06 om 13:15:30):

In de paasvakantie die eraan komt, kunnen sommige misschien iets makkelijker tijd maken.
Als we wat datums opgeven wanneer we kunnen dan is een compromis om zoveel mogelijk volk bijeen te krijgen wie weet wel de beste optie?
1 April kan ik niet, de rest zou moeten lukken.

 

s0lar (03/16/06 om 17:10:38):

Barski schreef:

Ik heb de titel van dit thema maar aangepast.  ;)

Die verte ziet er echt goed uit, kan niet wachten om er eens van te genieten.

 

F@TM@N (03/16/06 om 20:32:08):


Ik wil in ieder geval wel proberen iets drinkbaars mee te nemen ....waarin te proeven is welke richting ik heen wil....twee maanden oud zal het niet zijn ....en voldoen aan zoals ik wil ook niet ....maar iedere afbrekende of opbouwende kritiek zal welkom zijn ....

 

F@TM@N (03/26/06 om 15:27:38):

zaterdag 22 april zou prima uitkomen...

moet ik een slaapzak meenemen .... ;D ;D ;D

 

s0lar (03/28/06 om 11:15:31):

Mogen we die blanche ook komen proeven dan :).

 

Helfrich (03/28/06 om 15:52:02):

Barski schreef:

Okée, een suggestie voor een datum. Wat dachten jullie van deze het weekend tussen Pasen en Koninginnedag? Oftewel vrijdagavond 21 april of zaterdag 22 april in de middag of avond?  :)


Zaterdag 22, wat mij betreft. Onder enig voorbehoud.

 

Helfrich (03/28/06 om 15:58:23):

Barski schreef:

Nu lijkt het mij dat alleen koriander, melisse en oranjebloesem een citrusachtige zurige smaak zouden kunnen veroorzaken. Heb jij een idee Serge?

Ik verwacht dat het de oranjebloesem in het distillaat is. Anders de melisse in de kleuring. Het blijft toch gissen. Misschien kan ik er wat zinnigs over zeggen als ik geproefd heb. Misschien ook niet...

Overigens vind ik dat vertes meestal wel een beetje "citrus" kunnen verdragen. Beter dan blanches. Dat kan een persoonlijke voorkeur zijn.

 

F@TM@N (04/03/06 om 21:03:20):

Ik ben klaar voor 22 april

de batch 4 is een feit

en de 5( zonder recept ) is ook klaar.

 

wilbert_v (04/04/06 om 07:51:23):

Als werk het hele festijn niet verpest zou ik ook wel even langs willen komen. Helaas heb ik niets uit eigen ketel maar ik kan wel wat flesjes meenemen die ik heb gekocht natuurlijk. Heel misschien heb ik over twee weken nog even tijd om wat te proberen maar dan heeft het wel heel weinig tijd om te rijpen.

 

F@TM@N (04/04/06 om 18:52:29):

volgens mij is het gewoon de bedoeling om werk uit eigen keuken te proeven ...

heb je niks van jezelf .....hoef je mijns inzien ook niks mee te nemen ...


dan kom je gewoon om te proeven voor je smaakoordeel en niet in de laatste plaats ...om je eens persoonlijk te ontmoeten...

 

F@TM@N (04/08/06 om 15:00:59):

Ik zal er zijn


woon je op loopafstand van het station....?

of komt er iemand met de auto langs Dordrecht en kan ik... tegen royale vergoeding uiteraard mee rijden . ;D ;D ;D ;D ;D

 

sixela (04/08/06 om 17:31:23):

Barski schreef:

Precies! Zaterdag 22 april is a go! :D Het gaat door en we gaan het vanaf 15:00 uur gezellig maken. Als je wilt komen moet je me wel even een berichtje sturen zodat ik weet hoeveel mensen ik kan verwachten.


Ik zal zien of ik me vrij kan maken. Als ik kom, breng ik nog een aantal interessante flesjes mee (gaande van 1905 tot ca. 1950), en de film die ik Helfrich beloofde.

D'r is één flesje die ik graag wil drinken met mensen die het kunnen appreciëren en een fontein hebben...

 

Nurgle (04/09/06 om 15:45:18):

Ik kan er de 22e niet bijzijn, maar laat me weten hoe het was, en ik wens iedereen alleszins nog veel proefgenot  :)

 

Barski (04/12/06 om 19:52:45):

Het wordt trouwens voor velen van jullie vermoedelijk de eerste keer dat je een dubbel gedistilleerde absint kunt proeven. Ik heb voor de gelegenheid ook een flesje Blanche gemaakt. De Blanche en de Verte komen uit dezelfde batch dus het is tevens een mooie gelegenheid om te kijken wat de kleurstap doet met de smaak.

Aanvankelijk was ik niet van plan om de absint over te halen maar er zat iets in de smaak dat me niet beviel. Ik had er geloof ik al over geschreven maar goed: Een wat zurige ondertoon had zijn weg in het distillaat gevonden door een teveel aan oranjebloesem of omdat het kleuren te lang geduurd had. Ik was er niet blij mee en die smaak moest en zou eruit gaan.

Gisteren heb ik alle flessen in de nieuwe ketel laten lopen en er 30% van de kruiden uit het orginele recept aan toegevoegd. Vervolgens heeft het een dag lang gemacereerd in 68% Verte nr. 6  en daarna heb ik het overgehaald. Van dat afgevangen distillaat heb ik een deel genomen om een fles Blanche op 54% te maken. Ik heb vanmorgen nog een deel genomen om te kleuren en dat ga ik morgen of overmorgen filteren en toevoegen aan de rest van het destillaat om het op kleur te brengen. Ook voor de kleuring heb ik 30% van de gebruikelijke hoeveelheid genomen. Wie weet, misschien steek ik wel heel veel op van dit "experiment".

Helaas is hij volgende week maar een weekje oud als jullie hem proeven maar aan de andere kant: over een paar maanden trekken we weer een flesje uit deze batch los en dan kunnen jullie proeven wat er met de smaak gebeurd is. Lijkt het jullie wat?  :)

 

Z.v.E (04/20/06 om 19:14:14):

Naar alle waarschijnlijkheid kom ik ook nog even langs met Anne.

Overigens ben ik net, tijdens de zoektocht in mijn drankenkabinetje naar iets leuks om mee te nemen, gestuit op een obscuur groen drankje. Volgens mij een Verte van Barski meegenomen van een eerdere proefavond....  :)

Lijkt me weer gezellig!

 

wilbert_v (04/20/06 om 20:01:12):

Als er nog plaats is zou ik ook graag komen kijken. Helaas heb ik weinig om mee te nemen aan absint dus als ik nog iets anders kan verzorgen hoor ik het graag.

 

Z.v.E (04/20/06 om 20:48:00):

Tja daar zit ik ook mee... ik kan natuurlijk (als ik snel fiets) een pak ijsklontjes meenemen!

 

Helfrich (04/20/06 om 23:05:08):

Ik kom in ieder geval even langs. Eigen stook heb ik nog steeds niet, maar als het goed is wel die pontica. Eerst morgen de nieuwe zending inspecteren...

 

Barski (04/22/06 om 00:58:17):

Misschien is het een leuk idee als iemand een digitale camera meeneemt om deze gelegenheid vast te leggen  ::). Ik heb zelf een analoge camera maar nog geen digitale.

 

s0lar (04/22/06 om 01:04:00):

Mag ik ook komen? Met wat geluk kan ik er wel geraken, ik heb enkel nog een halfvolle fles Kubler en een beetje Guy staan die ik gerust beide wil meepakken, ow ik heb ook nog wat Pere Kerrman voor wie eens wil walgen :).
Hoe laat gaat het door en waar?

 

sixela (04/22/06 om 01:19:52):

ik heb ook nog wat Pere Kerrman voor wie eens wil walgen


Ach, en laat het net vandaag zijn dat ik eindelijk mijn twee flessen Staroplznecky (groen en rood) in de afwasbak heb leeggekieperd om er balsamico en olijfolie (met citroenschil en rode peper) in te doen - ik had niet gedacht aan de "cabinet des horreurs" die we hadden kunnen tentoonstellen...

 

F@TM@N (04/22/06 om 13:23:20):

Dan zal er meegebracht worden de:
F@TM@N's batch 4 & 5


de 5 is op ...neem wel de 6 mee een product van gisteren   is nog niet helder maar wel mooi groen..

ik ga zo op weg naar het zuipfestijn.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

F@TM@N (04/22/06 om 13:28:18):

Barski schreef:

Misschien is het een leuk idee als iemand een digitale camera meeneemt om deze gelegenheid vast te leggen  ::). Ik heb zelf een analoge camera maar nog geen digitale.



heb vannacht onder invloed van het laatste restje 5 een bod gedaan op een digitale sony bij iemand uit Bennekom het bod is geaccepteerd .. dus misschien dat ik hem eerst ophaal als hij reageert op m`n mail ....anders kan ik met m`n telefoon nog wat foto`s maken ...

 

sixela (04/22/06 om 13:36:22):

Ik neem m'n cameraatje mee.

 

F@TM@N (04/23/06 om 13:39:21):

Heb een Heel gezellige smakelijke leerzame avond gehad....


 http://home.versatel.nl/the.fatman/VIDEO_00015.mp4  

na het zien van het filmpje vraag ik me af waarom ik geen cameraman ben geworden... ;D ;D ;D ;D ;D

 

wilbert_v (04/23/06 om 21:22:26):

Het was zeker gezellig!

Bedankt iedereen voor de gezelligheid, Barski voor de gastvrijheid en hapjes en natuurlijk Sixela voor de heerlijke verrassing. Dat was een slok die ik niet snel zal vergeten!

 

Helfrich (04/23/06 om 23:22:32):

Barski's Verte is een bijzondere absint. Kleur en louche zijn perfect, en het karakter is zeker uniek. Naar mijn smaak wat te zacht en zoet, maar juist daarom een echte Barski. Zoals Sixela al treffend opmerkte, is het eerder een blanche met een groen kleurtje. Naar ik begrijp is dat ook zo ongeveer de bedoeling. Ik denk dat er een publiek voor is en het zou mooi zijn als Barski ooit kans zou zien een dergelijke formule in productie te nemen. Ik weet evenwel als geen ander hoe moeilijk dat is...

De Barski is echt een 'snoepje'. Ikzelf mis daarin wat pit en een bindende kracht, bijvoorbeeld door een kleuring met pontica.

De resultaten van F@TM@N hebben me verrast. Die dikke kan uitstekend distilleren. Als hij de suggesties ter verbetering van de receptuur ter harte neemt, produceert hij binnen de kortste keren de beste absint van Dordrecht.

Sixela blijkt ook in het echte leven een onderhoudende praatjesmaker. Als geen ander kan hij vertellen over trippen op Hill's, terwijl het mij evenzeer een genoegen is hem te horen spreken over bier, wijn, truffels en forellen. Zijn eloquentie neemt toe per glas.

De monsters die Sixela had meegebracht vormden voor mij het gustatieve hoogtepunt van de avond, en dan met name de Pernod Fils 1900-1910, maar zeker ook de chartreuse en de crème de cassis uit die tijd. Hoe ze de tand des tijds hebben overleefd is verbluffend, nog altijd royaal de geur van verse, superieure ingrediënten ademend.


 

Z.v.E (04/24/06 om 10:16:32):

Het was idd weer gezellig. Erg leuk om elkaar eens weer in levende lijve te spreken/ ontmoeten en om de HV (huisvlijt) van Barski en FM te proberen. Met de Barski Verte ben ik erg blij. Ik zal thuis op mijn gemak deze nog eens proberen en aan een duurtest onderwerpen. De FM: al behoorlijk goed, ietwat bitter, vooral als je bedenkt dat FM pas vanaf begin dit jaar bezig is...

Er gebeuren mooie dingen hier in Holland!

Wat natuurlijk echt fantastisch en onvergetelijk was waren de samples van de pre-ban Pernod en de Chartreuse. Werkelijkwaar een unieke ervaring. Sixela: ontzettend bedankt hiervoor!

 

sixela (04/24/06 om 13:12:16):

Helfrich schreef:


De Barski is echt een 'snoepje'. Ikzelf mis daarin wat pit en een bindende kracht, bijvoorbeeld door een kleuring met pontica.


Dat heb ik kunnen merken aan de Helfrich - als je weg was heb ik jouw eerste batch verte kunnen proberen, en het is een schoolvoorbeeld van een *hele* dominante maar erg lekkere kleuring met pontica (die je smaakt van het begin tot het einde, echt verrassend).

Sommigen (en zeker Barry) zouden de kleuring iets te opdringerig vinden, maar ik kon die best smaken (al was het maar omdat die daardoor net iets verschillend is van anderen, en heel mooi rond; als ik één enkele fles zou willen in mijn kast, ligt mijn smaak denk ik netjes tussen die van jou en die van Barry) .

Eigenlijk verbaast het mij dat die distilleerder d'r ook maar iets aan wilde veranderen (ik zou kunnen begrijpen dat jij wat aan het recept zou willen sleutelen, maar het proces was redelijk OK, niet?), want dat kon niet anders dan er wat aan verneuken.

Ik heb begrepen dat die volgende batches wel een pak minder waren?

Als je van die latere batches nog een fles hebt, probeer ze toch maar eens opnieuw - zoals ik zei, absinten met een kleuring die nogal wat smaak toevoegen kunnen aardig wat evolueren, *zelfs* na 6 maand...

Ik denk dat ik als Nederlander op zoek naar een verte zou proberen een flesje Absinthe Helfrich #1, te vinden, maar niets verraadt de batch op die commerciële flesjes, of wel? Of was die batch eigenlijk zo klein dat alles al netjes verkocht is?

 

sixela (04/24/06 om 13:37:54):

Helfrich schreef:


Sixela blijkt ook in het echte leven een onderhoudende praatjesmaker.


Ik vind je oordeel erg mild - ik vrees dat ik mezelf in jullie schoenen eerder een onstuitbare spraakwaterval zou vinden (en niet alleen met de meer genietbare connotaties).

Dat komt deels door de absint, en deels door het feit dat ik jullie nog niet ken - bij mensen die ik nog niet ken durf ik wel eens uit de band te gaan een doorrazen als een gek.

Dat betert waarschijnlijk bij het volgende contact, heeft men mij verteld.

Al zal ik nog niet echt het stille type zijn, vrees ik.


Zijn eloquentie neemt toe per glas.

Dat is aantoonbaar vals. Mijn eloquentie neemt af¹, maar mijn tong wordt losser ;).

--
¹“A good style is one that conveys the most with the greatest economy of words.” Ayn Rand

 

sixela (04/24/06 om 16:22:12):

Eerder. Ik enk eraan jullie allemaal eens hier te inviteren, in de zonnige tuin (eens stoeltje in de zon, dat is een betere plaats voor een Barski).

Misschien met een barbecuetje. Maar dan zou het best al eind juli of eind augustus of begin september zijn...

Dan moeten jullie wel de verplaatsing maken naar dit "verre" land, natuurlijk.

 

Kroeze (04/25/06 om 00:49:09):

sixela schreef:




Eigenlijk verbaast het mij dat die distilleerder d'r ook maar iets aan wilde veranderen (ik zou kunnen begrijpen dat jij wat aan het recept zou willen sleutelen, maar het proces was redelijk OK, niet?), want dat kon niet anders dan er wat aan verneuken.

Ik heb begrepen dat die volgende batches wel een pak minder waren?




Mogelijk was die eerste batch, waar zoveel over geroemd wordt, juist door de eigenzinnigheid van de distillateur zo goed uit gevallen. In de overige batches is aan het recept en met name de bereidingswijze niets verandert. Groot voordeel hiervan is dat het tot een grote kosten en tijds besparing leid.

 

s0lar (04/25/06 om 01:28:45):

sixela schreef:

Eerder. Ik enk eraan jullie allemaal eens hier te inviteren, in de zonnige tuin (eens stoeltje in de zon, dat is een betere plaats voor een Barski).

Misschien met een barbecuetje. Maar dan zou het best al eind juli of eind augustus of begin september zijn...

Dan moeten jullie wel de verplaatsing maken naar dit "verre" land, natuurlijk.


Boechout is voor mij veel dichterbij dan Arnhem. Dan houdt niets me tegen, zelfs geen familiefeestje.

 

sixela (04/25/06 om 13:22:23):

Kroeze schreef:

In de overige batches is aan het recept en met name de bereidingswijze niets verandert [sic]. Groot voordeel hiervan is dat het tot een grote kosten [sic] en tijds [sic] besparing leid [sic].


Teveel alcoholdampen zijn schadelijk voor het taalgevoel, denk ik.

Als de kruiden dezelfde waren, en er is "niets" gewijzigd, en de andere batches zijn toch verschillend, dan moet je die een andere naam geven. Kies uit:

-"Bufferfly Effect absinthe"
-"Absinthe le Chat (de Schrödinger)"

Als ondertitel: "what you see is what you get".

 

Kroeze (04/25/06 om 13:45:20):

sixela schreef:



Teveel alcoholdampen zijn schadelijk voor het taalgevoel, denk ik.



Wil je het hier in dit forum het over absint hebben, of wil je liever mijn Nederlands verbeteren.

 

sixela (04/25/06 om 14:15:28):

Kroeze schreef:



Wil je het hier in dit forum het over absint hebben, of wil je liever mijn Nederlands verbeteren.


Zoals je zag: beiden.

Het is hier een forum, niet een chat-room, en er is dan ook absoluut geen tijdsdruk.

Correct taalgebruik is een kwestie van beleefdheid. Slordig taalgebruik is zeggen "mijn tijd is me te kostbaar om mijn bericht te herlezen, maar de extra tijd die *jij* besteedt omdat die niet vloeiend leest kan me geen moer schelen".

 

Helfrich (04/25/06 om 16:50:23):

sixela schreef:


Dat heb ik kunnen merken aan de Helfrich - als je weg was heb ik jouw eerste batch verte kunnen proberen, en het is een schoolvoorbeeld van een *hele* dominante maar erg lekkere kleuring met pontica (die je smaakt van het begin tot het einde, echt verrassend).

Sommigen (en zeker Barry) zouden de kleuring iets te opdringerig vinden, maar ik kon die best smaken (al was het maar omdat die daardoor net iets verschillend is van anderen, en heel mooi rond; als ik één enkele fles zou willen in mijn kast, ligt mijn smaak denk ik netjes tussen die van jou en die van Barry) .

Dan ben ik heel benieuwd wat je van mijn eigen Verte vindt. De kelderversie dus. Die is veel minder brutaal dan de eerste 'commerciële' batch. Helaas is er geen druppel meer van over. Het laatste beetje is naar Hartsmar gegaan. In die vorm zouden overigens een Markus Lion en een Luc Rodriguez het product graag willen voeren.

Van een volgende stook zal ik wat voor je apart houden.

De Muse de France #5 is in dit verband ook wel interessant. Daarvoor is exact dezelfde kleuring voorgeschreven. Het resultaat is onwaarschijnlijk zacht. Te zacht, volgens sommigen, maar niet zo zoetjes als een Barski.

De kleuring van de commerciële Helfrich is inmiddels nog wat harder geworden. Sinds de 2-12-batch heb ik een aantal keer verzocht of het iets minder kon, maar dat schijnt niet te kunnen. De donkere en weinig stabiele kleur wijst op een oververhitte kleuring.
Ik denk dat ik als Nederlander op zoek naar een verte zou proberen een flesje Absinthe Helfrich #1, te vinden, maar niets verraadt de batch op die commerciële flesjes, of wel?

Een datumstempel op het rugetiket fungeert als bottelcode. De Verte #1 is gebotteld onder '14 OKT 2005'.
Of was die batch eigenlijk zo klein dat alles al netjes verkocht is?

Ja, dat wel.

 

Helfrich (04/25/06 om 16:51:44):

sixela schreef:


"what you see is what you get"

YMMV?

 

sixela (04/25/06 om 18:09:56):

Ook goed. Eigenlijk eerder YMWV.

 

Kroeze (04/26/06 om 00:52:56):

sixela schreef:




Correct taalgebruik is een kwestie van beleefdheid. Slordig taalgebruik is zeggen "mijn tijd is me te kostbaar om mijn bericht te herlezen, maar de extra tijd die *jij* besteedt omdat die niet vloeiend leest kan me geen moer schelen".


Helaas zijn je vooronderstellingen niet juist. Herhaaldelijk overlezen van mijn tekst zal niet tot verbetering leiden van mijn Nederlands. Ik ken mijn beperkingen. Ik dat kader is ook je tweede opmerking over wat mij wel of niet kan schelen, niet op zijn plaats.

Om tegrug te komen op een eerdere vraag van je. De Absinthe Helfrich is bij de elfde batch en heeft een bottel code van 21 maart 2006.

 

sixela (04/26/06 om 01:10:02):

Kroeze schreef:


Herhaaldelijk overlezen van mijn tekst zal niet tot verbetering leiden van mijn Nederlands.


Er bestaan spellingshulpmiddelen - welke "browser" gebruik je?

Ja, die halen er geen grammaticale fouten uit, maar "tegrug" wel...


 

Z.v.E (04/26/06 om 08:49:45):

Dan heb ik nog een Verte #1 in mijn kast staan. In ieder geval genoeg voor één à twee glazen.

Ik heb altijd enorme moeite om een (betere) fles leeg te maken  :-/

 

Z.v.E (04/26/06 om 11:20:04):

Barski schreef:

Grappig, ik wist helemaal niet meer dat ik een Verte #1 weg gegeven had. Over het leegmaken van die fles  #6 hoef je jezelf geen zorgen te maken. Daarvan worden er zeker nog een aantal gemaakt  ;).


Ik doelde eigenlijk op de Helfrich n.a.v. een eerder bericht. Maar wat ik thuis nog heb staan van de Barski Verte zal daar zeker dicht bij zitten qua #!

Ik heb overigens maandag nog een paar glazen van de Verte (Barski) tot me genomen en ik kan me zeer goed voorstellen wat Sixela bedoelt met 'ideaal voor op een terras'.

Zelf vind ik de frisse, in de verte zure, nasmaak wat wat weg heeft van Citroenmelisse en het in het begin prominente (bloemetjes) karakter (Koriander?) erg, tja ik heb er geen ander woord voor, lekker en misschien ook wel typerend voor deze Absinthe.

 

Z.v.E (04/26/06 om 19:48:39):

Barski schreef:

Waar blijven de foto's trouwens ???


Onze digitale camera heeft plots te kampen met een soort van dode pixels op de CCD chip. Een zogenaamde stuck pixel. Ik zal alle foto's eerst eens door CS moeten halen om drie fraaie witte pixels uit de foto's te halen.... Leuk zo net voor je vakantie!  >:(

Maar enfin hier zijn er al een paar (zoek de dooie pixel)!






 

F@TM@N (04/26/06 om 19:52:41):


Jaaaaaaaaaaaaa    Waar blijven de foto`s ? ? ? ? ?


 

Z.v.E (04/26/06 om 20:15:27):

Na mijn vakantie meer...  ;D

 

Helfrich (04/26/06 om 20:28:58):

Het glas, het handgebaar, de gelaatsuitdrukking... dat is wel onze Alexis ten voeten uit zeg! Ik vraag me af wat hij op dat moment te zeggen had  ;D

 

Z.v.E (04/26/06 om 20:57:28):

Morgen zal ik eens zien om de overige foto's te plaatsen.

 

Z.v.E (04/26/06 om 21:34:09):

Ik fik wel een cd en gooi hem morgenochtend wel even bij je in de brievenbus. Het zijn er 55 en twee korte filmpjes.

 

sixela (05/10/06 om 00:59:44):

Ik ben een beetje verrast dat Arthur er zoveel Pontica in smaakt¹ - en eigenlijk ook dat-ie er geen eigen karakter aan toeschrijft.

Ik vind nog altijd dat er juist niet zoveel Pontica is, wat de smaken wat minder bindt dan in een gewoonlijke Verte en ze wat frisser maakt, en ik vind het minder gestoffeerde midden (door het relatief gebrek aan venkel) juist uit de band springen - maar hij schijnt dat gewoon als een (klein) defekt te ervaren.

Natuurlijk, Arthur is niet zo'n fan van vette venkel, dus ik kan begrijpen dat wat hij daar als de norm zier anders ligt dan bij mij en bv. de meeste Zwitsers.

Ik vind niet dat die #6 op een Eichelberger lijkt.

Dat-ie een beetje op de Montmartre van Tuivel lijkt, daar kan ik wat inkomen, maar dan zonder de kaneel die ik daarin wat hinderlijk vindt, en met een *veel* properdere en frissere smaak.


De distillatiestaart hergebruiken in een andere batch zou dat midden nog wel wat stofferen.

En trouwens, ik vind die #6 nog iets te jong om er echt al een definitief oordeel over te vellen, want die smaken gaan zich toch nog wat ontwikkelen.

--
¹Moet je eens de kersverse #27 proto van Markus Lion voor proeven - DIE schreeuwt gewoon PONTICA! Maar ja, ik veronderstel dat voor we mekaar nog eens zien, die ponticasmaak (die trouwens in die #27 verrassend lekker is, helemaal niet grassig) al een beetje naar de achtergrond zal verhuisd zijn. Zin in een klein flesje, Barski?

 

Helfrich (05/10/06 om 01:13:09):

sixela schreef:

Ik vindt nog altijd dat er juist niet zoveel Pontica is, wat de smaken wat minder bindt dan in een gewoonlijke Verte en ze wat frisser maakt, en ik vindt het minder gestoffeerde midden (door het relatief gebrek aan venkel) juist uit de band springen - maar hij schijnt dat gewoon als een (klein) defekt te ervaren.

Natuurlijk, Arthur is niet zo'n fan van vette venkel, dus ik kan begrijpen dat wat hij daar als de norm zier anders ligt dan bij mij en bv. de meeste Zwitsers.

Ik vindt niet dat die #6 op een Eichelberger lijkt.

Dat-ie een beetje op de Montmartre van Tuivel lijkt, daar kan ik wat inkomen, maar dan zonder de kaneel die ik daarin wat hinderlijk vindt, en met een *veel* properdere en frissere smaak.


Dat is dan 4 x "ik vindt", meneer de spellingsfetisjist  ::)

 

sixela (05/10/06 om 09:20:08):

:o

Oops. Tja, jouw bericht kan ik natuurlijk niet verbeteren...


Trouwens, ook zin in een flesje #27 van Markus, als zoenoffer aan de heersende absintgod?

 

Helfrich (05/11/06 om 00:42:34):

sixela schreef:


Trouwens, ook zin in een flesje #27 van Markus, als zoenoffer aan de heersende absintgod?

Vanzelfsprekend! Klinkt interessant.

 

sixela (05/11/06 om 14:36:43):

Zie je Barski regelmatig, dan stuur ik hem twee 90ml flesjes (90ml, kwestie van de evolutie van de Pontica wat in de gaten te kunnen houden), één voor hem en één voor jou.

Indien niet, stuur me maar een privébericht met je adres.

 

F@TM@N (05/11/06 om 16:23:19):

Indien niet, stuur me maar een privébericht met je adres.


Dat geld zeker niet voor de dikke... ? ? ?

 

Helfrich (05/11/06 om 16:30:51):

Stuur maar naar Oranjesingel 62, 6511 NX  Nijmegen. Mag ook naar Barski als dat makkelijker is.

 

sixela (05/11/06 om 17:46:21):

Het klinkt net alsof Nijmegen voor jou aan het einde van de wereld ligt ::) .

OK - twee flesjes zullen een reis ondernemen naar Nijmegen. Vergeet niet onmiddellijk eens te proeven, en wacht dan even om de evolutie van de A. pontica-smaak te ontdekken - Markus zelf zei dat  het minstens twee/drie maand duurtvoor die op het uiteindelijke product gelijkt, en de distillatie gebeurde op 12 april.

Ik heb de flesjes trouwens graag terug, want ik heb er geen meer over. Ze *hoeven* natuurlijk niet leeg terug te komen ;).

Ik veronderstel dat ik jullie allemaal eind juli eens naar Boechout ga inviteren (tegen dan moeten die nieuwe van Barski al wat rijper zijn, en ook de grote fles waaruit die staaltjes komen) - dus je kunt gerust wachten om me de lege flesjes terug te geven.

F@TM@N krijgt ook een kleiner flesje (als ik zijn adres krijg - 90ml flesjes heb ik niet meer, maar wel nog een 50ml flesje -- en neen, dat lege flesje PF gebruik ik niet zolang ze nog goed ruikt), en dan heb ik zelfs geen kleine flesjes meer.

 

sixela (05/12/06 om 16:22:02):

De pakjes (naar Nijmegen en Dordrecht) zijn onderweg. Normaliter komen ze maandag of dinsdag op hun bestemming toe.

Het pakje naar Nijmegen was net 40g te zwaar om in een tamelijk goedkope prijsklasse verstuurd te worden - !@#!&§. €9,10, dat is véél duurder dan wat ik zie op de pakjes die me van elders bereiken...

 

F@TM@N (05/16/06 om 17:30:35):

Kom net thuis, schonk een glas witte wijn in en ga zitten achter m`n laptop .
Zie dat de postbode een pakje uit Belgie heeft bezorgd.
Sixela bedankt …. Het ruikt erg lekker, en zal er vanavond een klein glas van nemen.
Vind het een beetje zonde om het nu al te doen, moet nog koken….Verse asperge`s met lam ( geen aardappels ben op dieet)

En dan op het einde van de avond eens proeven …. Ruikt trouwens erg interessant .


 

sixela (05/16/06 om 18:06:02):

Ruikt naar Pontica. 't Is nog veel te jong.

Daarom wordt het zo interessant om de evolutie te volgen, zeker aangezien de kleuring zo present is.

 

F@TM@N (05/16/06 om 20:37:17):

Ik neem ook maar een heel klein beetje .




Is trouwens nu al ontzettend lekker ...

als dit de pontica is .... ga ik ook een hoop lol beleven met m`n kilo.... ;)

 

Helfrich (05/19/06 om 13:36:33):

Jouw flesje staat hier trouwens klaar. Het kan worden afgehaald of ik kan het bezorgen tijdens mijn omzwervingen in de regio.

Is inderdaad beter om hiervoor een nieuw onderwerp te beginnen.

 

sixela (05/19/06 om 14:15:34):

Wel, ik hou jullie niet tegen - jullie hebben tenslotte de flesjes.

 

F@TM@N (01/30/07 om 19:49:12):

Zeg F@TM@N, is dat filmpje op de een of andere manier nog te aanschouwen, of....



Ik heb het met het opruimen van internet gehaald... en heb ook in m`n documenten en back-ups gezocht ....en kan het niet meer vinden .
Misschien dat iemand het heeft opgeslagen... zo bijzonder was het trouwens niet..

 

Absintbereiding